Ülo Ennuste majandusartiklid

Valitsusprobleemide jälgimise hägustamismehhanism

Valitsusprobleemide jälgimise hägustamismehhanism: http://valvurid.err.ee/

Sellest loeme et mehhanism („VV“) on:

„Valitsemise valvurid on  veebikeskkond, kus saad jälgida valitsuse tegevusprogrammi täitmist ehk riigivalitsemise argipäeva.

Jälgitavad tegevused on pärit enne riigikogu valimisi antud lubadustest ning koalitsioonileppest.“

Heakene küll et olgu selle „tegevusprogrammi täitmise“ jälgimisega kuidas on („VV“s on jälgimiseks esitatud üle poole tuhande pisikese valitsustegevuse mida saab valimislubadustest välja lugeda ja mis suures osas olid eeskätt häälte püüdmiseks teeseldud või eesmärkidena utoopiad (nt RFi “viie rikkama hulka” või IRL valimislubadustest „Edendame Eesti lähiajaloo uurimist ja selgitamist rahvusvahelisele üldsusele“ ja millede kuuluvus (hägusloogika parameeter*) valitsustegevuse tõsist jälgimist väärivate tegevuste hulka on tühine ).

Kuid mis tõsiselt puutub „riigivalitsemise argipäeva“ jälgimisse siis selle puhul on ikka kõige olulisem kuivõrd ja millise efektiivsusega valitsus üritab teostada Eesti arengu riiklikke viimatisi strateegilisi hierarhilisi agregeeritud projitseeringuid nagu nt „KONKURENTSIVÕIME KAVA ’EESTI 2020’ (kinnitatud Vabariigi Valitsuse poolt, 28.04.2011)“ : http://valitsus.ee/UserFiles/valitsus/et/riigikantselei/strateegia/_b_konkurentsivoime-kava_b_/_b_eesti-2020-strateegia/Konkurentsiv%C3%B5ime%20kava%20Eesti%202020.pdf

mis koostatud kooskõlas EL Komisjoni viimatiste vastavate konvergentsi raamdokumendiga nagu nt „Europe 2020“ (vt nt file:///C:/Users/user/Documents/11-iiii/12-I/Multiannual%20Financial%20Framework%202014-2020%20%20%20EU%20Budget%20%20%20European%20Commission.htm & http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2010:2020:FIN:EN:PDF)

Häda on nüüd selles et nii „Eesti 2020“ ja „VV“  eesmärkide kui ka nendest tulenevate tarvilike tegevuste hulkade ühisosad näivat olevat üsna kasinad klassikalise ehk ratsionaalse loogika kontekstis – ja ainuke võimalus vähegi rangelt „VV“ ratsionaalsust käsitleda avaneb hägusloogika appi võtmisel (nt teatav valimisplatvormi prügitegevus lugeda küll tegelike valitsustegevuste hulka kuid väikese kuuluvusega, või täidetud tegevuste hulka kuid väikese kuuluvusega jne).

Nt riiklikes dokumentides on eeskätt sellised eesmärgid nagu rahvusliku majanduse jätkusuutlikkus ja tegevused nagu hõive ja selle määra tõstmine, vaesuse leevendamine, inflatsiooni alandamine, kogu välisvõla piirides hoidmine maksusüsteemi tsiviliseerimine (kõlvatu konkurentsi vältimine välisturul ja ebaõigluse leevendamine sisemajanduses), keskkonnakahjustuste piiramine, korruptsiooni vähendamine, pettuse kommunikatsioonis vähendamine, inimkapitali kvaliteedi tõstmine jne. Samas „VV“ tegevuste hulgast on eelloetutele raske ratsionaalseid vasteid leida.

Nt tegevuse Nr 48 (tähestiku järgi)

Edendame Eesti lähiajaloo uurimist ja selgitamist rahvusvahelisele üldsusele“ (üldisemal kujul paralleelsest Toetame jätkuvalt kodanikühiskonna organisatsioone ja algatusi Kodanikuühiskonna Sihtkapitali (KÜSK), kohaliku omaalgatuse programmi, hasartmängumaksu nõukogu ja … ” )

kuulutasin rahva arvamuse kohaselt 23.I 12 „täidetuks“ sest selle kuuluvus valitsuse pädevusse on nulli lähedane kuna selleks ei ole eelarves vastavat fondi fikseeritud või kui valitsuspoolne finantseerimine on ette nähtud väga häguselt nt hasartmängu institutsioonide poolt läbi mõne muuseumi vms – ja samas toimub kodanikeinstitutsioonide poolt eeskätt väliseesti annetajate lahkest heldusest konkreetselt mõõdetav tegevus (nt publikatsioonid) selle alal (vt nt SA Valge Raamat publikatsioone nt** isegi kolmes keeles).

Või nt tegevus koos ekspertide hinnangutega:

“Kasvatame reserve, mis lubavad võimalikud langusaastad valutult üle elada ka tulevikus – Tegevuse elluviimine ebaselge – Tehtud”

– juba tegevus ise formuleeritud hägusalt/utoopiliselt sest ka “minevikus” ei olnud selliseid reserve mis lubasid toimunud langused üle elada “valutult” (nt praeguseks hõive langes ja hõive määr langes ning seega jätkusuutlikkus langes võrreldes masueelsega jne) – seega reservide kuuluvus valutute lahenduste hulka on osaline või utoopiline. Veelgi hägusam on “VV” poolne sõltumatute ekspertide hinnang “Tehtud” kuid midagi “ebaselget”.

Moraal: poliitikute tegevused populistlike demokraatlike valimisplatvormide kavandamisel ja majandusliidu liikmesriigi valitsuse hierarhias on erinevatest ooperitest – seega viimaste tegevuste kvaliteedi ratsionaalseks jälgimiseks ei sobi esimestes kasutavad näitajad – kui seda siiski nt mingi klike huvides tehakse siis seda loogikat on kõige mugavam formaliseeritult kirjeldada hägusloogika abil mis on suurema kompleksusega kui klassikaline loogika ja võimaldab seega vastuoksusi asjatundmatute jaoks veelgi rohkem ähmastada.

*****************************************************

* vt Zadeh’i (1965) hägus (ingl fuzzy) hulk ja hägus loogika/semantika formaliseerimist vt nt http://www.sjsu.edu/faculty/watkins/fuzzysets.htm, see käsitlus võimaldab omapärase kuuluvusfunktsiooni abil modelleerid ebamääraseid mõttekäike kalibreeritult kuid lihtsustatumalt/lähenduslikumalt kui nt rangelt klassikaline tõenäosusteooria (nt Juku kuuluvus heade poiste hulka on o,2 või Saksamaa kuulub pidurdavate riikide hulka aga määraga nt 0,1 sest mõiste “pidurdav on ise hägus”: nt siinkohal viimase määra suurust võiks hinnata valemiga 1/f(GDP) f>1 f´>0 ja selles on kerge näha et nt “pidurdava liikmesriigi” nt Saksa osaluse määr pidurdavate liikmesriikide hulgas võib olla väiksem kui mõnel “kiirendaval riigil”). Seega hägusa loogika kasutamine suurendab määramatust, neg-entroopiat ja vähendab otsustuste kvaliteeti võrreldes stohhastilise käsitlusega kuid ikkagi oleks kasulik seda formaliseeritult modellerida, muide N.Alumäe käest kuulsin esmakordselt e.k “hägus hulk” vist kuuekümnendate  lõpus kuid seitsmekümnendatel on kasutatud laialt ka e.k “hajus hulk”; siinkohal on aga hägustamise all mõeldud üldiselt avalikkuse majanduslikku teadmusruumi määramatuse suurendamist tingivate sõnumite suunamist – võrreldes teaduspõhisega ja seda nii kas ekslikult või eksitavalt ja mõlemaid nii hämavalt ja/või ähmastavalt.

**  „ Valge raamat: Eesti rahva kaotustest okupatsioonide läbi 1940-1991”. Tallinn 2005.                 http://tallinn.ester.ee/search*est/X?SEARCH=valge+raamat+eesti+rahva+kaotustest+2005&searchscope=7&SUBMIT=OTSI 

jaanuar 24, 2012 - Posted by | Uncategorized

1 kommentaar »

  1. I would like to voice my respect for your generosity supporting
    folks who absolutely need assistance with this particular concern.
    Your real commitment to passing the message
    across became surprisingly powerful and has constantly enabled others much like me to attain their ambitions.
    The helpful facts entails a lot to me and substantially more to my fellow workers.

    Many thanks; from everyone of us.

    kommentaar kirjutas white glove cleaning service | september 15, 2012 | Vasta


Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: